Metodyka prowadzenia wirtualnych zajęć jest obszarem, wokół którego
wielokrotnie koncentrowały się i koncentrują badania prowadzone przez COE SGH. Jednym z projektów, realizowanych w ramach badań własnych,
było wypracowanie możliwie szerokiej gamy schematów postępowania
związanych z realizacją zajęć e-learningowych. Podstawowym zadaniem
badawczym w tym projekcie była próba odpowiedzi na pytanie, jak bardzo
zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość różnią się od zajęć tradycyjnych i - w konsekwencji - czy
możliwe jest przeniesienie najlepszych wzorców z edukacji tradycyjnej do
środowiska nauki online. W wyniku analizy ok. 50 wywiadów zebranych
wśród autorów najciekawszych wykładów bądź ćwiczeń tradycyjnych z kilku
wybranych ośrodków akademickich, opracowano zbiór rekomendacji dotyczący
projektowania i prowadzenia zajęć online. Uzyskane wyniki znajdują
zastosowanie w codziennej pracy metodyków wspomagających
przygotowywanie zajęć e-learningowych. Są one także źródłem danych
wyjściowych dla kolejnych projektów realizowanych przez zespół COE SGH,
dotyczących m.in. obiektów wiedzy, personalizacji oraz nowoczesnych
środków przekazu treści.
Przykłady popularyzacji wyników badań:
- K. Mikołajczyk, Specyfika procesu dydaktycznego w e-learningu na przykładzie wykładów online w SGH, [w:]. M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-learning – narzędzia i praktyka, FPAKE, Warszawa 2012;
- M. Zając, Model aktywności w kursach online, czyli jak efektywnie angażować studentów, "e-mentor" 4(31), październik 2009;
- projekt w ramach badań własnych SGH: Prowadzenie
wirtualnych zajęć na poziomie kształcenia akademickiego - scenariusze i
schematy postępowania, wykorzystanie internetowych baz wiedzy, kierownik projektu: Marcin Dąbrowski, zespół 11 osób, czas realizacji: maj-październik 2005
- M. Dąbrowski, Tworzenie i prowadzenie zajęć online, proces budowy treści w CREN SGH, seminaria CREN SGH, 23 marca 2005;
- M. Dąbrowski, Prowadzenie zajęć online w modelu seminaryjnym. Możliwości wdrożenia modelu w ramach zajęć online e-sgh.pl, seminaria CREN SGH, 24 maja 2005;
- M. Zając, Wstęp do dydaktyki e-edukacji, Seminaria CREN SGH, 1 marca 2005.
Archiwum
|
|
|
|
|
|
|
|