Badania efektywności kształcenia realizowane przez COE SGH służą nie tylko ocenie rezultatów działalności e-edukacyjnej w uczelni, ale także określeniu czynników, które warunkują skuteczność tej działalności. Duża liczebność grupy odbiorców kursów e-learningowych SGH stwarza bardzo dobre warunki do prowadzenia tego rodzaju badań. Przykład mogą stanowić badania przeprowadzone w roku akademickim 2006/2007, kiedy pomiarem objęto ponad 2 tys. studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Dokonano analizy porównawczej wyników uzyskiwanych przez studentów w nauczaniu online i tradycyjnym. Uzyskane rezultaty badań potwierdzają poprawność oraz zasadność rozwiązań stosowanych w e-edukacji SGH.
W COE SGH został także wypracowany system wynagradzania za przygotowanie materiałów e-learningowych oraz za zajęcia dydaktyczne w trybie online (aktualnie prowadzonych jest 45 pełnych wykładów online). System ten uwzględnia zarówno wartość dydaktyczną tworzonych e-materiałów i realizowanych w oparciu o nie wirtualnych zajęć, jak też liczebność grup studentów w nich uczestniczących.
Badania w zakresie efektywności kosztowej procesów e-learningowych uwzględniają zarówno czynniki finansowe, jak i pozafinansowe. Prowadzone analizy obejmują niezależne mierniki efektywności – w szczególności zwrot z inwestycji (ROI) oraz zwrot z wartości oczekiwanej (ROE), jak również całościowe modele oceny, takie jak model Kirkpatricka uwzględniający cztery poziomy oceny, czy jego rozwinięcie w postaci pięciostopniowego modelu J. Philipsa. Ocena taka w przypadku e-learningu często determinuje modyfikację lub też tworzenie autorskich mierników i modeli oceny na bazie stosowanych dla tradycyjnych form edukacji.
Przykłady popularyzacji wyników badań:
- M. Dąbrowski, Analiza pomiaru efektywności kosztowej procesów e-learningowych, „e-mentor” 5(27), grudzień 2008;
- R. Neczaj, Czynniki dydaktyczne a efektywność kształcenia wspieranego technologią internetową, VII konferencja "Uniwersytet Wirtualny", Warszawa, czerwiec 2007;
- M. Zając, Indywidualizacja w e-learningu jako sposób podniesienia jakości nauczania, VI Konferencja „Uniwersytet Wirtualny", Warszawa, czerwiec 2006;
- M. Dąbrowski, M. Zając, Problemy we wdrażaniu rozwiązań e-learningowych w oparciu o doświadczenia Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, seminarium "E-learning a nauczanie tradycyjne. Modele relacji", Lublin, 6 maja 2005.
Archiwum