
Realizowany przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie projekt „Ekoinnowacje w mieście” powstał na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 4.3. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni w obszarach kluczowych w kontekście celów Strategii Europa 2020. Autorami projektu są prof. zw. dr hab. Marek Bryx oraz dr Dominika Brodowicz z Zakładu Inwestycji i Nieruchomości Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie.
Okres realizacji projektu: lipiec 2013 – grudzień 2015.
Celem głównym Projektu jest wzmocnienie potencjału dydaktyczno-naukowego uczelni w obszarze urbanistyki w okresie 2013-2015 przez stworzenie innowacyjnego produktu edukacyjnego zgodnego ze strategią Europa 2020 (czyli nowej specjalności międzykierunkowej „Ecoinnovations in the urban regeneration projects”).
Celem szczegółowym projektu jest:
- podniesienie kompetencji dydaktycznych, naukowych i językowych 12 pracowników naukowych (6 kobiet i 6 mężczyzn) i 2 lektorów języka angielskiego i 6 doktorantów (obecni słuchacze i doktoranci; osoby z otwartym przewodem, w tym przygotowujący się do obrony rozprawy doktorskiej; osoby które ukończyły studia doktoranckie; osoby z otwartym przewodem bez obrony pracy doktorskiej – 3 kobiety i 3 mężczyzn) w zakresie ekoinnowacji i rewitalizacji między IV kwartałem 2013 r. a III kwartałem 2014 r.
- wykształcenie 80 specjalistów w zakresie zastosowania ekoinnowacji w procesach rewitalizacji miast na anglojęzycznej specjalności na studiach II stopnia do IV kwartału 2015 r.
- Zwiększenie praktycznych elementów w procesie dydaktycznym przez prowadzenie zajęć opartych na przykładach z życia gospodarczego, realizacje praktyk zawodowych oraz rozwijanie umiejętności interpersonalnych takich jak praca zespołowa.
Dwusemetralną specjalność „Ecoinnovations in the urban regeneration projects” tworzy sześć przedmiotów:
- 1. Eco-cities
- 2. Green urban regeneration projects
- 3. Green project funding
- 4. Planning and management in eco-cities
- 5. New models of urban entrepreneurship
- 6. Making the 21st century cities
Dwa pierwsze przedmioty będą dostępne w ofercie dydaktycznej dla studentów już od semestru letniego roku akademickiego 2013/2014.
Efektem kształcenia na tej specjalności jest podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności studentów w zakresie funkcjonowania, rozwoju i efektywnego zarządzania eko-miastami i stosowanymi w nich innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi jakość życia mieszkańców. Dzięki systemowi blended-learning studenci specjalności „Eco-innovations in the urban regeneration projects” poznają m.in. współczesne modele i strategie rozwoju eko-miast, mechanizmy finansowania eko-biznesu w globalnym otoczeniu, roli eko-innowacji w rozwoju rewitalizacji obszarów miejskich itp. Absolwenci tej specjalności będą m.in. posiadali umiejętność:
- dyskutowania nad innowacyjnymi rozwiązaniami usprawniającymi życie mieszkańców miast i poprawiającymi komfort życia na obszarach miejskich;
- kreowania innowacyjnych, ekologicznych rozwiązań poprawiających jakość życia w mieście;
- porównywania i oceny strategii tzw. zielonych miast oraz stosowanych w nich innowacyjnych rozwiązań;
- rozpoznawania i reagowania na społeczno-ekonomiczne wyzwania obszarów miejskich we współczesnym świecie;
- tworzenia strategii rozwoju miasta uwzględniającej ekoinnowacje;
- podejmowania decyzji w procesie zarządzania miastem;
- przygotowania profesjonalnych wniosków o finansowanie inwestycji proekologicznych;
- oceny efektywności innowacyjnych instrumentów finansujących ekoinnowacyjne projekty inwestycyjne w miastach;
- oceny ryzyka w miejskich inwestycjach proekologicznych;
- oceny opłacalności realizacji projektów rewitalizacyjnych w miastach;
- tworzenia profesjonalnych projektów rewitalizacji miast.
Dla 10% najlepszych studentów specjalności „Ecoinnovations in the urban regeneration projects” są zapewnione płatne miesięczne praktyki w podmiotach zajmujących się ekoinnowacjami w Polsce.