Program: Doskonała Nauka
Zadanie: Polska w gospodarce światowej – szanse i
zagrożenia
Kwota dofinansowania 96 950 PLN Całkowita wartość projektu
109 950 PLN
Celem projektu jest organizacja konferencji pt. Polska w
gospodarce światowej - szanse i zagrożenia. Będzie to konferencja o charakterze
krajowym z udziałem gościa zagranicznego występującego jako mówca honorowy.
Konferencja będzie stanowić element obchodów jubileuszu 60-lecia Instytutu
Ekonomii Międzynarodowej SGH. Plan konferencji obejmuje: sesję plenarną, debaty
z praktykami oraz sesje tematycznych. Przedmiotem konferencji będzie analiza
roli Polski w międzynarodowym handlu dobrami i usługami, w międzynarodowych
przepływach czynnikach produkcji (przepływy siły roboczej oraz inwestycje
bezpośrednie i portfelowe), a także miejsce Polski w globalnych łańcuchach
wartości. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną wyniki najnowszych badań
we wskazanych obszarach. W szczególności promowany będzie udział młodych
naukowców. Podczas konferencji zostanie powołana grupa naukowo-badawcza Polish
Trade&Investment Study Group (PTISG) integrująca środowisko polskich
ekonomistów zajmujących się badaniem różnych aspektów zjawisk ekonomicznych w
gospodarce światowej z uwzględnieniem także miejsca i roli Polski w tej
gospodarce. Praktycznym aspektem konferencji będzie identyfikacja
najważniejszych potrzeb i problemów przedsiębiorstw odnoszących się do ich
umiędzynarodowienia, a następnie sformułowanie wniosków będących rekomendacją w
zakresie polskiej polityki handlowej. W tym celu, w ramach konferencji odbędzie
się debata z udziałem przedstawicieli polskich firm podczas której podjęta
będzie próba zidentyfikowania słabości funkcjonującego systemu wsparcia
polskich przedsiębiorstw dokonujących ekspansji międzynarodowej. Tłem jednak
tej dyskusji będą przedstawione podczas sesji tematycznych wyniki badań
naukowych odnoszące się do bieżącej pozycji Polski w gospodarce światowej.
Wnioski z dyskusji, poruszone problemy oraz rekomendacje będą opisane w
artykule opisującym konferencję w Gazecie SGH oraz czasopiśmie
"Ekonomista" (wyd. PTE), a także w trakcie trwania i tuż po
konferencji będą publikowane na profilu Instytutu Ekonomii Międzynarodowej
portalu społecznościowego LinkedIn.
Zadanie: Konferencja European Workshop on Economic Theory
z sesją specjalną im. prof. J. Łosia
Kwota dofinansowania 98 000 PLN Całkowita wartość projektu 109 100
PLN
Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoły Głównej Handlowej oraz
Międzynarodowe Centrum Matematyczne im. Stefana Banacha będące częścią
Instytutu Matematycznego Polskiej Akademii Nauk podjęły się inicjatywy
zorganizowania XXX edycji konferencji: European Workshop on Economic Theory
(EWET). Warsztaty EWET (wcześniej pod nazwą EWGET tj. European Workshop on
General Equilibrium Theory) to prestiżowa konferencja organizowana w wybranych
europejskich uniwersytetach od 1991 roku. Warsztaty stanowią forum dla
naukowców zainteresowanych najnowszymi osiągnięciami teorii ekonomii i ekonomii
matematycznej. Uczestnicy przedstawiają i omawiają ostatnie wyniki w takich
obszarach, jak teoria równowagi ogólnej, teoria decyzji, ekonomia informacji,
teoria gier, negocjacje, rynki finansowe, ekonomia sieci czy wyboru społecznego.
Wydarzeniem specjalnym będzie specjalna sesja poświęcona prof. Jerzemu Łosiowi.
W 2021 roku przypadła 101 rocznica urodzin profesora Jerzego Łosia (22.03.1920
– 1.06.1998), wybitnego polskiego matematyka i ekonomisty. Jako matematyk najbardziej
jest znany ze swoich wyników w logice matematycznej. Pod koniec lat 60 tych
zainteresował się teorią ekonomii, a w szczególności teorią gier. Starał się
opisać gospodarkę za pomocą modeli von Neumanna. Prace te stanowią obecnie
istotną część myśli ekonomicznej tamtych czasów. Rozwijał w Polsce ekonomię
matematyczną i można powiedzieć, że większość obecnych polskich specjalistów w
tej dziedzinie to uczniowie, bądź uczniowie uczniów i współpracowników
profesora Łosia. Sesja będzie głównie poświęcona różnym zagadnieniom teorii
gier i ekonomii matematycznej.
Program: Społeczna Odpowiedzialność Nauki
Zadanie: Cyfrowy świat filmowo opisany. Popularyzacja
wiedzy naukowej o gospodarce
cyfrowej w sieci
Kwota dofinansowania 109 942 PLN Całkowita wartość projektu 127 942
PLN
Głównym celem projektu jest popularyzacja wiedzy naukowej, w
szczególności wyników najnowszych badań naukowych na temat gospodarki cyfrowej,
szczególnie w takich obszarach, jak dane osobowe, platformy internetowe,
przenoszenie świadczenia usług biznesowych, przemysł 4.0., blockchain, gig
economy, piractwo w sieci i prawa własności intelektualnej, darmonomia oraz
gospodarka dostępu współdzielenia i współpracy. Popularyzacja wiedzy naukowej
na wskazane wyżej tematy zostanie zrealizowana za pomocą nagrania i
rozpowszechnienia materiałów video w sieci z wykorzystaniem dedykowanej strony
w serwisie SGH oraz - dla szerszego efektu - za pomocą kanału tematycznego na
platformie Youtube. Nagranych zostanie 40 filmów tematycznych (około 7 - 10
godzin nagrania). Będą one promowane na popularnych platformach
społecznościowych, zapewniających zróżnicowane grupy odbiorców (facebook,
twitter, linkedin, instagram). Według J. Pieriegud „cyfryzacja gospodarki i
społeczeństwa jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian naszych czasów, która
otwiera nowe możliwości w tworzeniu modeli biznesowych, a zarazem niesie ze
sobą niepewność oraz różnego rodzaju zagrożenia związane m.in. ze społecznymi
skutkami automatyzacji procesów wytwórczych czy szeroko rozumianym
bezpieczeństwem. Cyfryzacja jako ciągły proces konwergencji rzeczywistego i
wirtualnego świata staje się głównym motorem innowacji i zmian w większości
sektorów gospodarki”. (Pieriegud 2018, s.11). Badania naukowe realizowane na
powyższe tematy są jednak upowszechniane w dość hermetycznej formie i treści,
nietrafiającej do szerokiego grona odbiorców. Luka wiedzy sprawia, że większa
część społeczeństwa czuje się zagubiona wobec zachodzących przemian, sięga więc
po niezweryfikowaną wiedzę w sieci. Tymczasem przekazanie takiej wiedzy z
jednej strony popartej badaniami naukowymi, a z drugiej - w sposób przystępny i
otwarty, przez doświadczonych badaczy i popularyzatorów wiedzy naukowej, będzie
miało istotny wpływ społeczny, stanie się ważną referencją dla szerokich grup
odbiorców i przyczyni się do poprawy dobrostanu społecznego. Większa wiedza o
przemianach gospodarczych, które dotyczą szerokich grup społecznych i są
przedmiotem publicznej debaty umożliwi odbiorcom merytoryczny udział w dyskusji
publicznej oraz dokonywanie wyborów popartych rzetelną wiedzą naukową.
Przyczyni się do lepszego zrozumienia budzących kontrowersje zjawisk będących
przyczyną lęków i napięć społecznych związanych z rozwojem technologii
cyfrowych
Zadanie: Jak zostać mocarstwem? - gra strategiczna
Kwota dofinansowania 100 153 PLN Całkowita wartość projektu 112 340 PLN
Celem
projektu jest poszerzenie wiedzy uczniów szkół ponadpodstawowych na temat
mechanizmów i czynników ekonomicznych i politycznych warunkujących powstanie
mocarstw, a także nauczenie myślenia strategicznego. Projekt zawiera 4
powiązane ze sobą działania:
- gra strategiczna "Jak zostać mocarstwem?" (500 egz.
+ Print & Play)
- lekcje wprowadzające do gry dla uczniów szkół
ponadpodstawowych (40 x 1,5 h)
- podręcznik z zakresu mocarstwowości dla nauczycieli (500 egz.
+ Open Access)
- seminaria otwarte nt. mocarstwowości i stosunków
międzynarodowych (12)
Projekt
oparty jest na strategicznej grze edukacyjnej pt. "Jak zostać
mocarstwem?", skierowanej do uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy
podejmując decyzje o charakterze ekonomicznym, politycznym czy bezpieczeństwa,
będą dążyć do wygranej, czyli zajęcia pozycji lidera (mocarstwa). Udział w grze
ma, w założeniu, wyczulić graczy (uczniów) na znaczenie zróżnicowanych
czynników wewnętrznych (gospodarka, system polityczny, uwarunkowania społeczne,
etc.) oraz zewnętrznych (ekonomicznych, politycznych, geograficznych i innych),
warunkujących pozycję państwa na arenie międzynarodowej, jak również przyczynić
się do lepszego zrozumienia gospodarki międzynarodowej i międzynarodowej sceny
politycznej. Prace będą obejmowały przygotowanie projektu gry z funkcjonalnym
roboczym prototypem oraz przetestowaną instrukcją oraz draftem dla
grafika, projektu graficznego z korektą tekstów i składem instrukcji
oraz profesjonalnego druku gry w nakładzie 500 egz. Do gry dołączony
zostanie podręcznik dla nauczycieli. Powstanie także strona internetowa, z
której będzie można ściągnąć grę do samodzielnego wydruku (system Print &
Play). Działaniami wspomagającymi będzie 40 lekcji online (po ok. 1,5 h)
na tematy dotyczące mocarstwowości i stosunków międzynarodowych oraz cykl 12
seminariów otwartych zorganizowanych przez Instytut Studiów Międzynarodowych
SGH, powiązanych z problematyką istnienia i funkcjonowania mocarstw na arenie
światowej.
Projekt będzie realizowany
przez 24 miesiące, przez pracowników naukowych Zakładu Bliskiego Wschodu i Azji
Środkowej, Instytutu Studiów Międzynarodowych SGH, przy współpracy Katedry
Historii Gospodarczej i Społecznej SGH, Instytutu Historycznego UW, Akademii
Sztuki Wojennej oraz osób trzecich (mechanika gry).
Udział w grze pozwoli uczniom
szkół ponadpodstawowych nabyć umiejętność strategicznego myślenia, przydatnego
zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu codziennym, i uświadomi
wieloczynnikowe uwarunkowania sukcesu gospodarczego i politycznego, zarówno na
scenie międzynarodowej, jak i w zakresie wewnętrznym. Formuła gry i jej
tematyka pozwoli uczniom w interesujący sposób zastosować w praktyce wiedzę z
innych przedmiotów (m.in. podstawy przedsiębiorczości, wiedza o społeczeństwie,
historia).
Dotacja celowa na realizację
inwestycji związanej z działalnością naukową
Zadanie: Wzmocnienie technologiczne oraz zabezpieczenie
obszaru nauk społecznych
Kwota dofinansowania 400 000 PLN Całkowita wartość projektu 500 000
PLN
W ramach projektu zaplanowano inwestycje obejmujące:
1. Modernizację sieci wifi - zakup wirtualnego kontrolera sieci wifi oraz
punktów dystrybucyjnych Access Point. Kontroler sieci WiFi spełnia zadanie centralnego
systemu zarządzania zakupionymi urządzeniami Access Point. Umożliwia kontrolę
pracy całego nowego systemu sieci bezprzewodowej, jak i konfiguracji środowiska
sieci bezprzewodowej. Dzięki dużej skalowalności możliwa jest
rozbudowa/modernizacja systemu np. o kolejne urządzenia AP, a tym samym
zwiększenie dostępu do sieci bezprzewodowej w całym kampusie Uczelni. Nowy
system wraz z towarzyszącą mu implementacją nowych rozwiązań takich jak np.
najnowszy standard łączności bezprzewodowej IEEE 802.11ax (WIFI 6) będzie mieć
znaczący wpływ na jakość i komfort pracy oraz poziom bezpieczeństwa w czasie
korzystania z sieci bezprzewodowej na Uczelni.
2. Stworzenie elastycznej platformy obliczeniowej – wydajne serwery typu rack.
Platforma
obliczeniowa została wdrożona i udostępniona w trybie „na żądanie” całemu
środowisku naukowemu SGH wraz ze świadczonym wsparciem implementacyjnym
zapewnionym ze strony Zespołu Infrastruktury Informatycznej i Technicznej.
Spełnia założenia co do swobodnego tworzenia wydajniejszych usług dla jednostek
naukowo-badawczych w rozwiązaniach o charakterze eksperymentalnym, jak i usług
bardziej powszechnych, takich jak przestrzeń pracy grupowej, czy
obliczeniowej w środowisku: klastrów obliczeniowych np. Son of Grid, SLURM,
klastrów serwerów wirtualnych zgodnych z wymaganiami naukowców, klastrów
bazodanowych czy witryn WWW.
3. Stworzenie Systemu zarządzania informacją i
zdarzeniami bezpieczeństwa SIEM. Zakupiony system SIEM ma na celu agregację logów z
wewnętrznych korelatorów logów oraz z wielu innych źródeł, takich jak: -
urządzenia i usługi sieciowe: Routery, Switche, Firewalle, kontrolery WiFi,
serwery Radius, DHCP, DNS; - serwery: na systemach operacyjnych Linux i
Microsoft Windows, usługi katalogowe LDAP, - macierze dyskowe, usługi
web: Apache, IIS, oraz inne systemy dziedzinowe (np. wirtualny dziekanat).